NFC Marketing

Op dit moment zijn er miljoenen smartphones  en andere apparaten voorzien van NFC Chip. In Nederland is zo’n 80% van de smartphones een android smartphone die in bijna alle gevallen ook is voorzien van een NFC chip. Ook worden er elke dag nieuwe concepten ontwikkeld voor de toepassing van NFC technieken. Een groot deel is gericht op het verbinden van de customer met merken.

Marketeers die een vooruitziende blik hebben zien dat NFC kan bijdragen aan interactieve belevingen en diepgaande relaties met customers.

We laten je graag zien hoe je NFC kunt gebruiken in marketing plannen.

Wat is NFC voor klanten

Near Field Communication (NFC) is een technologie die apparaten en fysieke objecten “smart” kan maken. NFC maakt het mogelijk om met een smartphone en een fysiek object te laten “praten”. Zo kan bijvoorbeeld een flyer, voorzien van een nfc sticker, het mogelijk maken om met één tap direct uw klant naar uw online content te leiden. Verderop in dit artikel leest u een groot aantal oplossingen en voorbeelden van.

Wat is een NFC Sticker

Een NFC sticker bevat een chip die zonder stroom data kan overbrengen naar een smartphone. Doordat de nfc chip onzichtbaar verwerkt kan de NFC sticker in elke reclame-uiting worden geïmplementeerd. Naast stickers is het ook mogelijk om bijvoorbeeld nfc chips in een armband te verwerken voor bijvoorbeeld festivals en congressen.

In de volgende paragraaf laten we je zien welke toepassingen er mogelijk zijn.

 

 

 

 

 

NFC voor advertenties en promoties

Magazines, kranten, in-store displays, OOH posters etc. hebben allemaal de potentie om “smart” te worden voor klanten. Klanten kunnen met één tap de NFC sticker laten communiceren met hun smartphone. De volgende acties kunnen worden geactiveerd:

  • Laat meer informatie zien over je product en dienst
  • Laat een product video of commercial zien
  • Laat de dichtsbijzijnde winkel zien en stelt zelfs de navigatie in
  • Laat je product of dienst direct “liken” op  social media (Facebook marketing)
  • Laat direct gebruikers reviews zien

Verder kunnen ook visitekaartjes worden voorzien van een NFC tag. Hierdoor kun je direct je contactgegevens, website of webshop delen.

 

NFC voor fabrikanten en leveranciers

Met nfc tags is het mogelijk om extra service en diensten te bieden via uw fysieke product. Zo kun je toegang verschaffen tot de gebruikershandleiding en garantiebewijzen middels een NFC tag. Plaats een NFC Tag op uw product en de handleiding blijft altijd bij het fysieke product beschikbaar. Verder is het ook mogelijk om:

  • Een link naar instructie videos in te stellen om te laten zien hoe onderhoud aan het product het beste uitgevoerd kan worden
  • Direct te laten verbinden met een loyalty program om direct binding te krijgen met je klant.
  • Een link naar speciale aanbiedingen, aanvullende accessoires of bijvoorbeeld onderhoudsintervallen
  • Een link naar een speciale website om de echtheid van het product vast te kunnen stellen

NFC voor retailers

Naast de bovengenoemde oplossingen kan NFC ook worden ingezet in winkels voor de volgende toepassingen:

  • Creëer een tag die het mogelijk maakt om te zien of een product beschikbaar is in de winkel

Je kunt klanten met één tap informeren over de voorraad van producten zoals de beschikbare kleuren en maten. Mocht een product niet voorradig zijn kan er direct worden gekeken of deze wel in een andere winkel beschikbaar is of direct online besteld kan worden.

  • Voeg NFC tags toe aan producten voor upselling en cross-selling van producten en diensten
  • Voeg NFC tags toe aan producten om direct mee te laten doen aan loyalty programma’s of “tell a friend” oplossingen.
  • Voeg NFC tags toe aan producten zodat klanten met één tap een virtueel winkelwagen kunnen aanmaken. Vervolgens liggen de producten dan klaar bij de kassa en kunnen zelfs ook al direct zijn afgerekend.

 

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden oneindig en is er voor elke vraag een oplossing. Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@nfcsupport.nl.