NFC in restaurants

NFC wordt steeds meer een deel van het dagelijkse leven van de meeste mensen. Mensen gebruiken NFC voor betalingen in winkels, om te reizen, bij diverse evenementen, om toegang te krijgen tot gebouwen en nog veel meer. Een interessant gebied waar NFC in de nabije toekomst vrijwel zeker zal worden gebruikt is in restaurants.

Grote bedrijven willen nu al investeren in deze dynamische technologie. Een Nederlands restaurant begon in 2013 met een NFC-bestelsysteem en in datzelfde jaar lanceerde McDonald’s een NFC-campagne in Singapore waarbij tags werden gebruikt om spelletjes voor kinderen aan tafel te creëren.

Er zijn een aantal belangrijke gebieden waar NFC kan worden ingezet, die we hieronder hebben samengevat.

Dynamische menu’s


We zijn allemaal gewend aan de traditionele papieren menukaarten in restaurants, en vanuit het oogpunt van de klant is er niet veel mis mee. Een menukaart is tenslotte maar een menukaart. Toch zijn er vanuit het oogpunt van de restauranthouder een paar problemen met standaardmenu’s.

Restaurants willen misschien hun gerechten veranderen, nieuwe opties aanbieden, of informatie op hun menu’s bijwerken. Dit is perfec als het restaurant veel van de informatie in één keer wil veranderen, omdat ze dan gewoon nieuwe menu’s afdrukken, maar als er slechts één of twee veranderingen zijn, zou het niet zinvol zijn om alle menu’s opnieuw te drukken om een paar updates aan te brengen.

Met behulp van NFC kan het restaurant dynamische menu’s maken, die worden bekeken op een smart device en gekoppeld zijn aan de cloud, en die voortdurend kunnen worden bijgewerkt als en wanneer dat nodig is. Dit betekent dat restaurants hun klanten gevarieerde opties en een groter assortiment kunnen aanbieden, wat de ervaring en keuze van de klant ten goede komt. Ze kunnen ook bijgewerkte speciale aanbiedingen aanbieden, variërend zo veel of zo weinig als ze willen.

En ten slotte maakt het gebruik van een dynamisch menu het altijd mogelijk om gemakkelijk te filteren en te zoeken naar bepaalde gerechten. Voor mensen die intolerant of allergisch zijn voor bepaalde voedingsmiddelen of misschien geen vlees kunnen eten, is dit veel verkieslijker dan op zoek te gaan naar kleine icoontjes op het menu!

Bestellen en betalen aan tafel


Een voor de hand liggend voordeel van het gebruik van NFC in restaurants is het stroomlijnen van het bestellen en betalen van maaltijden. Als het erg druk is in een restaurant kan het even duren voordat het personeel uw tafel kan bedienen. En als u klaar bent met eten, wilt u misschien snel weg en kan het wachten op de rekening even duren. Een restaurant kan hier niet veel aan doen – als het druk is in het restaurant moeten mensen wachten tot er iemand beschikbaar is! Toch zijn mensen ongeduldig en NFC kan helpen bij de efficiëntie op deze gebieden, vooral in piekuren.

Met behulp van een app kunnen klanten hun telefoon, of een door het restaurant verstrekte tablet, gebruiken om een NFC-tag bij hun tafel te scannen en hun bestelling via de app te plaatsen. Zodra de klanten klaar zijn met hun maaltijd kunnen ze de tag aan tafel opnieuw scannen en onmiddellijk betalen. Het is snel, handig en draagt bij aan de algehele klantervaring.

Dit concept kan echter veel verder gaan dan mensen een alternatieve methode bieden om te bestellen en te betalen; het geeft klanten meer controle over de ervaring die ze willen hebben in het restaurant. Er is ook een duidelijke stimulans voor vaste klanten om de restaurant app te downloaden op hun smart phones en tablets. Zodra een klant dit doet, is er de mogelijkheid voor verdere promotionele voordelen.

Promoties en loyaliteitsprogramma’s

Promoties en loyaliteitsprogramma’s zijn fantastische manieren om klanten te verleiden in een restaurant te gaan eten.

Een e-mail ontvangen waarin staat dat je 20% goedkoper kunt eten in dat restaurant waar je zo gek op bent, is een gegarandeerde manier om klanten naar binnen te lokken. Een groot probleem met deze promoties is echter dat ze niet iedereen zullen bereiken. E-mails kunnen worden genegeerd of gemist, mensen lopen niet per se langs het restaurant om posters te zien of flyers te krijgen en mond-tot-mondreclame kan niet snel genoeg zijn voor tijdgebonden promoties. Als een klant echter de app van het restaurant heeft, ontvangt hij directe meldingen op zijn telefoon.

Loyaliteitsprogramma’s zijn een ander instrument dat restaurants gebruiken om mensen te verleiden regelmatig een bezoek te brengen. De app zou automatisch de loyaliteitspunten kunnen toepassen bij elk bezoek, wat betekent dat de klant zich geen zorgen hoeft te maken over het vergeten om hun loyaliteitskaart na elke maaltijd te geven.

Conclusie

Het is duidelijk dat er veel potentieel is voor NFC om te worden geïmplementeerd in restaurants, waarvan zowel restaurateurs als klanten kunnen profiteren. Zoals we al hebben vermeld, zijn grote spelers in de sector op dit moment bezig met het testen van NFC in hun restaurants voordat ze het uitrollen. Wij geloven dat, naarmate de consumentenmarkt en het algemene gebruik van NFC blijft groeien, het niet lang meer zal duren voordat NFC meer en meer op de kaart komt te staan in de restaurantsector.