Groeiend gebruik van NFC in mode industrie

Een groeiende trend in de wereld van NFC is het gebruik en de toepassing van de technologie binnen de mode-industrie. Als voorloper op het gebied van NFC initiatieven, is NFC Support betrokken geweest bij een flink aantal van deze eerste projecten. We zien dat NFC voornamelijk op drie manieren wordt gebruikt binnen de mode-industrie: voor betalingen, authenticatie en erfgoed en personalisatie.

NFC Betalingen


Contactloos betalen met NFC, of dit nu je bankpas, telefoon of horloge is, is een grote trend aan het worden in de NFC wereld. Steeds meer platforms, banken en retailers omarmen contactloos betalen. De natuurlijke ontwikkeling hiervan is om de toegankelijkheid van contactloze betaalmethoden te vergroten. Een manier om dit te doen is om het aanbod van wearable devices (d.w.z. horloges, sleutelhangers, polsbandjes en kleding) waarmee een betaling kan worden gedaan, uit te breiden. In een recent artikel stond dat de helft van de Britse shoppers denkt dat draagbare betaalmiddelen binnen vijf jaar gemeengoed zullen zijn.

Op de London Fashion Week van dit jaar weefde ontwerper Henry Holland in samenwerking met VISA Europe een NFC-antenne en -chip waarmee betalingen in kleding konden worden verricht. Holland voorzag VIP-gasten ook van een ring met NFC, zodat ze direct vanaf de catwalk iets konden kopen. Ook Samsung volgt de trend met de creatie van een NFC “smart suit”.

NFC Authenticatie

Mensen betalen veel geld voor high-end, luxe en designer goederen. Met deze uitgave is er een verwachting dat het product waarvoor ze hebben betaald authentiek en echt is, en niet een van de vele vervalsingen op de markt. NFC kan een eenvoudig maar doeltreffend authenticatiesysteem bieden.

Elke NFC-chip wordt geleverd met een unieke hexadecimale identificatiecode, afgekort een UID. Deze UID wordt bij de fabricage op elke NFC-tag gecodeerd en kan op geen enkele manier worden gewijzigd. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn er geen twee dezelfde. Door op de tag gecodeerde gegevens, d.w.z. een URL of app-link, te koppelen aan het unieke hexadecimale nummer van de chip, kan een basisauthenticatiesysteem worden gecreëerd. De gecodeerde gegevens kunnen worden gedupliceerd, maar als de UID onjuist is, kan een systeem worden gecreëerd dat aangeeft dat het product niet authentiek is.

Het gebruik van de UID van de tag biedt een basisniveau van authenticatie, maar voor bedrijven en detailhandelaren die NFC serieus willen gebruiken om producten te authenticeren, zijn er meer geavanceerde opties zoals encryptietags en gespecialiseerde chips.

Geschiedenis en personalisering

De derde toepassing van NFC in mode heeft minder te maken met het praktische nut van betalingen en authenticatie, maar meer met het toevoegen aan de geschiedenis van het product en/of het persoonlijk maken van het product voor de consument.

In samenwerking met Microsoft en reclamebureau FCB Inferno werkten we onlangs aan een project met een bedrijf genaamd Sequence. Sequence wil risicovolle mensen in landen met veel gewelddadige criminaliteit, zoals El Salvador, helpen door werkgelegenheid te bieden bij het maken van handgemaakte polsbandjes. Deze samenwerking creëerde een reeks NFC-geschikte polsbandjes. De tags werden gecodeerd om een URL te laden die toont hoe het product werd gemaakt. Dit geeft de consument een korte geschiedenis van waar hun product vandaan komt en het doel dat ze helpen te steunen.

Geschiedenis en het personaliseren van mode is iets wat we al eerder hebben besproken in een eerdere blog over het Italiaanse schoenenbedrijf Rocco. P. Hun producten worden tot op de dag van vandaag met de hand gemaakt in het kleine Italiaanse stadje Torre San Patrizio. Het bedrijf, trots op zijn erfgoed en traditie, gebruikt NFC als een manier om dit door te geven aan hun klanten. Rocco. P gebruikt NFC ook als methode om hun producten te authenticeren; een combinatie van zowel de praktische als de personalisatiedoeleinden van het gebruik van NFC in kleding en wearables.

Conclusie


Het gebruik van NFC binnen de mode-industrie voor meerdere doeleinden is relatief nieuw en iets dat echt waarde kan toevoegen aan een product. Het is onvermijdelijk dat nieuwe NFC enabled wearable devices, met name voor betaaldoeleinden, binnenkort gemeengoed zullen zijn. Het lijkt niet meer dan normaal dat de mode-industrie NFC begint te omarmen en te integreren in ontwerpen en producten.